Баланс та рівновага

Дуже важливим аспектом є вміння зберігати власну рівновагу тіла. Ця тема багато разів згадується в старовинних трактатах зі східних бойових мистецтв, однак і сучасні дослідження не оминають її стороною. Відчуття центру тяжіння та вміння зберігати рівновагу перебуває в прямому зв'язку з вченням про репрезентативні системи людини.

Розглянемо це питання з точки зору художника, який вчиться малювати тіло людини в русі та в спокої. Таку можливість нам надасть Джумана Медлей у своїй простій та зрозумілій статті "Основи анатомії людини: рівновага та рух".

Баланс: як стояти (і падати)

Центр тяжіння тіла (ЦТ) знаходиться приблизно за пупком. Тіло підтримується будь-якою частиною, що торкається землі: як правило, обома ступнями, але це може бути одна ступня, обидві ступні й одна рука, дві руки тощо. Центр опори (ЦО) - це середня точка між цими точками зіткнення із землею, чи то одна точка, чи то вони утворюють лінію, трикутник або квадрат.

Рівне розташування центру опори (ЦО) та центру тяжіння (ЦТ) визначає баланс і в реальному житті, і на папері, і працюють вони по-різному залежно від того, перебуває тіло в спокої чи в русі.

Баланс у стані спокою

Уявіть вертикальну лінію, що йде вгору від ЦО. Тіло перебуває в балансі, якщо ця лінія проходить через ЦТ. Вважайте, що це дві банки, що стоять одна на одній. Вони можуть лише трохи відхилитися в бік, інакше впадуть.

Навіть якщо тіло перебуває в складній позі, здебільшого ЦТ йде врівень із ЦО й утримує тіло.

Довше кількох секунд у нерівній позі, на кшталт тієї, що нижче, не простоїш. Баланс має бути відновлений або за допомогою переміщення центру ваги на ту саму лінію, або зміни позиції ступень, щоб вирівняти ЦО, інакше падіння неминуче.

Докладніше про центр опори

Має сенс роз'яснити, що визначення центру опори як точки, розташованої між точок дотику до землі, було дуже спрощене: визначення розташування не завжди настільки проста річ, насправді воно вимагає інтуїції та спостережливості, тому що точки дотику до землі не відображають вагу об'єкта. Центр опори розташований ближче до тієї сторони, де зосереджено більше ваги, пропорційно загальній масі. Класичний приклад: коли ви просто стоїте, ви можете виявити, що переносите вагу на одну ногу (внизу ліворуч). Зауважте, що коли ви робите це, ваше тіло розташовується над цією ногою, і як центр тяжіння переміщується назад до центру, коли вагу знову розподілено на обидві ноги (праворуч унизу).

Ми частіше розподіляємо вагу між ногами нерівномірно, ніж порівну, і це сприймається нами як щось природне: майстри, що малюють постать людини, це вловлюють, і тому в них виходять персонажі з розслабленим та натуральним виглядом, тоді як ті, хто застосовує правило балансу математично, отримують у підсумку дерев'яні, неприродні й нединамічні пози.

Нижче ви бачите зображення цієї динаміки: персонаж зліва замальований у півкроці, він переносить вагу на одну ногу та збирається підняти іншу. Перенесення ваги незначне, не рахуючи опори на землю. Її ЦО близько до ноги, на яку було перенесено масу тіла. Це тому, що більша частина її маси перенесена на ногу, що стоїть попереду, тому ми можемо точно сказати, що вона зупинилася в русі. Фігура праворуч же показує, що ЦТ лише злегка відхилений від середини тіла, і ця візуальна тонкість у позі говорить нам, що вагу плавно перенесено на ліву ногу, і тому фігура не має вигляду малюнка з посібника з бойових мистецтв.

Додаткову складність становлять м'язи. Спортсмени іноді дивують нас удаваними неможливими позами. Однак якщо в житті ми можемо дивитися на подібне та не мати іншого вибору, окрім як повірити в те, що ми бачимо перед очима, на папері такі фігури, скоріш за все, заваляться й матимуть неправильний вигляд. Для художника важливо вчитися малювати те, що має правильний вигляд, ніж те, що насправді правильно, але має дивний вигляд. Приклади поз, що порушують закони гравітації, нижче - всі справжні, але чи можете ви їх прийняти за чисту монету, не бачачи реальних фото?

Проте м'язи вступають у гру і в більш буденних ситуаціях. Наприклад, фігурки внизу несуть однакову вагу. Той, що вищий та більш м'язистий, може нести її на витягнутих руках. Хоч це і зміщує ЦТ його тіла, він досить сильний, щоб цього не помічати. Маленька фігурка завалюється назад, йому доводиться тримати вагу ближче до себе та злегка вигнутися, щоб зберегти розташування центру ваги якомога рівніше.

Звучить складно, коли описують словами, але це відбувається з нами постійно, і ми про це навіть не замислюємося. Як у бойових мистецтвах, так і в живописі важливо усвідомлювати або відчувати це, тоді не доведеться вираховувати розміщення точок рівноваги.

Баланс у русі

Ми міркуємо інакше, коли тіло перебуває в русі. Дисбаланс - це рушійна сила будь-якого руху. По суті, можна сказати, що рух - це контрольована втрата балансу. Цього разу обидва центри балансу відкладемо вбік, тільки триматимемо в голові, що чим більше поза ґрунтується на принципі, описаному вище, то "швидша", динамічніша, ефектніша вона. Нижче вказуються типи руху, які часто мають місце в малюнках.

Біг або рух уперед
Що швидше ми біжимо, то більше ми нахиляємося вперед. Правило таке, що за повного випрямлення корпусу, нога попереду має торкнутися землі врівень із головою (тобто якщо з'єднати їх лінією, вони будуть на одному рівні), або приблизно врівень. Якщо голова відхиляється від ніг, то цей неконтрольований біг не закінчиться нічим іншим, крім як падінням обличчям об землю.

Рух назад

Протилежно до руху вперед, тіло згинається назад, принаймні, коли ми намагаємося йти швидше звичайного кроку. Діапазон згину невеликий. П'ятка має торкнутися землі на рівні найвищої точки згину тіла, і якщо ви спробуєте так встати, то ви зможете зробити тільки зовсім маленький крок за умови, що ви не перестанете рухатися взагалі.

Кидок

Чи намагаєтеся ви кинути щось, чи зробити випад, рух буде однаковим. Так само він буде завжди супроводжуватися кроком уперед ноги, протилежної руці, що здійснює дію. Це природна та несвідома дія, що запобігає завалюванню тіла вперед слідом за кидком. Майстри бойових мистецтв та інші атлети іноді виносять ногу, паралельну руці, але майте на увазі, що це рух свідомий та тренований, такого не побачиш у бійці в барі. Є фішка, щоб намалювати кидок динамічнішим або щоб він мав такий вигляд, ніби його було замальовано в найактивніший момент сутички. Намалюйте, як нога виноситься вперед, але за момент до того, як вона торкнеться землі, начебто рух було зафіксовано наприкінці (як показано на малюнку).

Отримання предмета

Коли ми ловимо щось і блокуємо удар від цього предмета, або ухиляємося від нього, ми робимо крок назад, щоб зменшити віддачу від ваги, що наближається на швидкості. Тільки натренований боєць зробить крок уперед, щоб заблокувати удар, такий рух неприродний. Зазначте, що нам не потрібно, щоб такий рух виглядав плавно або динамічно.

Стрибок та падіння

Різниця між цими двома рухами очевидна: стрибок - контролюється та приземлення буде успішним, й падіння - не контролюється, приземлення закінчиться ушкодженнями. Однак іноді різницю вловити важко, як на картинці у верхньому ряду. Перший начерк виглядає так, що той, хто стрибає, приземлиться успішно. Це тому, що ноги розташовані точно під ЦТ, цим і буде досягнуто балансу під час приземлення. Другий малюнок - той самий, тільки я його злегка повернула так, щоб ноги більше не були рівно під центром ваги. Ось і різниця. Тепер рух не контролюється. Останні два приклади ще більш незбалансовані та більше вражають в плані падіння.

Удар

Нижче намальовано три виразних удари: природний і нетренований, футбольний стусан, удар ногою майстра бойових мистецтв.

Коли хтось щось штовхає, природною реакцією буде відхилення назад, щоб протиставити свою вагу силі удару й таким чином залишитися на ногах. Це створює серйозний ризик падіння на живіт того, хто штовхає, якщо удар занадто сильний або якщо опора недостатньо стійка. Цей рух вписано на підкірці мозку людини та навряд чи можливо рухатися в будь-якому іншому напрямку після такого удару, не повернувши підняту ногу назад на землю для відновлення балансу.

Наведений вище футбольний стусан, який є не єдиним у своєму роді різновидом стусана у футболі, організовано так, щоб гравець не втратив балансу від сили удару, і щоб він був у змозі бігти після здійснення удару, не зупиняючись. Можна простежити це за нахилом тіла вперед та за тим, як розведені в сторони руки для збереження балансу. Коли нога повертається на землю, все тіло перебуває в позі бігу. Удар з бойових мистецтв є чимось схожим, укупі з навмисним зміщенням балансу. Можна побачити, як ЦТ зміщується вперед, а за ним і все тіло. Удар розрахований на те, що імпульс від цілі не дасть бійцеві впасти, тому останній переносить усю вагу свого тіла на удар, надаючи йому силу. Зауважте, що такий випад використовується проти нерухомої цілі, на кшталт мішка з піском, або проти опонента-початківця, бо більш професійний супротивник потурбується про те, щоб не переносити всю свою вагу на удар, бо якщо його схоплять або ухиляться від удару, то він просто впаде горілиць.

Запись опубликована в рубрике Без рубрики. Добавьте в закладки постоянную ссылку.

Добавить комментарий